In The New Electric Ballroom storten drie zussen een hallucinante woordenvloed over ons uit. Ze heten Breda, Clara en Ada en hebben zich opgesloten in het huis waar ze opgegroeid zijn. Hun huidige leefwereld is beperkt, maar over hun jonge jaren vertellen ze elkaar talloze verhalen die bijna mythologische proporties aannemen. De taal waarmee ze hun fantasieën tot leven wekken klinkt als een muziekstuk vol zinderend verlangen en gefrustreerde gevoelens.
The New Electric Ballroom gaat over de angst om te leven en lief te hebben. Met behulp van taal creëren de drie zussen hun eigen werkelijkheid. Een actueel thema. De vergelijking dringt zich op met wat in Japan de ‘hikikomori’ gaan heten: steeds meer jongeren onttrekken zich aan de samenleving en sluiten zich op in hun kamer. Ze kunnen de enorme druk van de buitenwereld niet meer aan. Contact verloopt via sociale media. Daar kunnen ze zijn wie ze in het echte leven hadden willen worden.
De Ier Enda Walsh schrijft ontregelende en onconventionele verhalen over eenzame mensen. Bij het grote publiek is hij bekend geworden door zijn scenario voor David Bowie’s musical Lazarus. Zijn internationale doorbraak was Disco Pigs, in 1996. Lynn Schutter regisseerde dit toneelstuk vorig seizoen bij Theater Mooi Weer.
TEKST Enda Walsh VERTALING Karst Woudstra REGIE Lynn Schutter DRAMATURGIE Alexander Schreuder DECOR David van der Wees & Jerrel Manuël KOSTUUMS Marian Hoefnagels MUZIEK Didi Kreike TECHNIEK Shenzi Droog PRODUCTIE Floor Öfner SPEL Beaudil Elzenga, Daisy Hagendoorn, Claire Hordijk & Jurriaan van Seters
Te zien
Duur
ca. 110 minuten
Extra